הסדנה של ענת אומנסקי לכתיבה יוצרת מציאות

"זה כמו לקנות מתנה עבור מישהו או לקנות מתנה לעצמך"
הקורס "כתיבה יוצרת מציאות" הוא קורס המשלב בין מאפייני האימון האישי ומעשה הכתיבה. בסופו של דבר, הכתיבה הינה הכלי הכי זמין שיש לכל אחד ואחת מאיתנו  ושאותה כבר רכשנו מגיל צעיר מאד.

הכתבה מוגשת בשיתוף ענת אומנסקי 14.6.23

קרדיט:freepik

ההבדל בין כתיבה יצירתית וכתיבה יוצרת מציאות

כתיבה יוצרת מציאות היא כתיבה שמטרתה היא להעצים את הכותבים עצמם כדי לגרום להם ליצור לעצמם את המציאות שהם רוצים.

בניגוד לכתיבה יצירתית לקהל הרחב, שבה המטרה היא להעביר את המילים שלנו לאנשים אחרים, בכתיבה יוצרת מציאות, הרעיון הוא הוא לכתוב אל עצמנו. כל מה שנכתוב יהיה רק לעינינו. אנחנו קהל הקוראים של עצמנו.

כדי ליצור לעצמנו מציאות חדשה באמצעות הכתיבה אנחנו צריכים לגעת בעצמנו, להעריך את עצמנו, לשאול את עצמנו שאלות ולתת לעצמנו תשובות, לפחד מעצמנו (כן, מותר)  וגם לצחוק על עצמנו… לכתוב לעצמך זה עניין אחר לגמרי. זה כמו לקנות מתנה למישהו או לקנות מתנה לעצמך.

לכתיבה יצירתית יש חוקים (שיש לשבור כמובן) יש כללים: פיסוק, מבנה תחבירי, סגנון, הצגת רעיונות מובנים וכו' כל מורי הכתיבה באשר הם יגידו לך שיש דרכים לכתוב רומן או סיפור קצר או שיר או סיפור מתח, ישנן מוסכמות של הז'אנרים שהקוראים מצפים להם.

לכתיבה יוצרת מציאות אין חוקים, אין גם מוסכמות. יש סימני דרך שמובילים כל כותב וכותבת לדרך הייחודית שלו, כדי לחקור את עצמנו, כדי להבין מה שחמק מאיתנו, כדי להבהיר דברים ולדייק מסקנות. ובעזרת כל אלו, להצליח לשנות לעצמנו את המציאות.

תהליך הכתיבה

תהליך החקר בכתיבה יוצרת מציאות, שלאחריו מתחילה הכתיבה  עצמה משפיע על תפיסת המציאות של הכותבים, ועוזר להם להתבונן על אירועי חייהם ועל המציאות שבה הם חיים, מתוך שלל פינות, זוויות ונקודות מבט אפשריות.  

הסיבה שתהליך הכתיבה המיוחד הזה יכול לגרום לכותבים להתעצם היא עצם היותו תהליך חקר  עמוק שגורם לכותבים לגעת בכל המקומות הנסתרים, הסודיים והרגישים שלהם, לבחון אותם ולבטא אותם בכל מיני צורות. תהליך  החקר יוצר מציאות שלאחריה מתחילה הכתיבה המשפיעה על תפיסת המציאות של  הכותבים, להם להתבונן לראות אירועי חייהם ואת  המציאות בה  הם  חיים, מתוך  שלל  פינות, זוויות ונקודות מבט אפשריות.

תהליך החקר בכתיבה יוצרת מציאות

תהליך שלאחריו מתחילה הכתיבה משפיע על תפיסת המציאות של הכותבים, ועוזר להם להתבונן על אירועי חייהם ועל המציאות שבה הם חיים, מתוך שלל פינות, זוויות ונקודות מבט אפשריות.  

הסיבה שתהליך הכתיבה המיוחד הזה יכול לגרום לכותבים להתעצם היא בעצם היותו תהליך עמוק שגורם לכותבים לגעת בכל המקומות הנסתרים, הסודיים והרגישים שלהם, לבחון אותם ולבטא אותם בכל מיני צורות.

למה לכתוב? לא עדיף לדבר ?

להבדיל משיחה או מדיבור, ברגע שאנחנו אומרים משהו, הדבר שנאמר יוצא מפינו  לאוויר העולם ואינו יכול לחזור אחורה. כתיבה יוצרת מציאות מאפשרת לכותבים לומר את דברם, אך גם לחזור אחורה, לערוך, לשנות ולתקן, עד שהם אומרים את מה שהם אומרים, במילים הכי הנכונות והכי מדויקות.  

מהם צריך ללמוד כדי שהכתיבה תהפוך לכלי מעצים

בקורס כתיבה יוצרת מציאות אנחנו משתמשים בטכניקות הלקוחות מעולם הכתיבה היצירתית, כדי להגיע אל כל המקומות שהכותבים רוצים להגיע ולהצליח להתעצם בהם .

אנחנו מכינים דיוקן כותב ובודקים, האם הסיפור שאנחנו מספרים לעצמנו הוא כל הסיפור,  תתפלאו מסתבר שלא תמיד. זו הסיבה שאנחנו מתאמנים בכתיבה מנקודות מבט שונות למשל, שעוזרת לנו תמיד לגלות דברים חדשים על עצמנו. 

בכתיבה יוצרת מציאות אנחנו לומדים להפוך את המחשבות השליליות שלנו לרשימת הגידים מעצימים שנובעים מתוך תוכנו ומתוך האמת שלנו, למה חשוב להיפטר ממחשבות שליליות? כי אלו מחשבות מדכאות העצמה.  לצורך כך אנחנו מתנסים בכתיבה אינטואיטיבית ותיעוד מחשבות  – (כן יש ביניהם הבדל עצום), לומדים איך להתבטא בצורה רגשית ומתנסים בכתיבת יומן רגשות.

אחד השיעורים הכי יפים בקורס הוא השיעור שעוסק בשילוב שמחה בחיים, על ידי כתיבה מתוך גילוי ההבנה העמוקה של מהות השמחה. 

מה עוד לומדים? לכתוב על הסוגים השונים של הסודות שאנשים סוחבים איתם גם על סודות הכמוסים והכבדים ביותר, אלו שגורמים להם לעומס בלתי נסבל על הכתפיים או הגב…  כותבים  מכתבים שלא בהכרח ימסרו ליעדם אך ישוחררו ליקום כדי שישחררו לכם עניינים שלא נסגרו מעולם או מועקות שהצטברו. 

אנשים לפעמים נדהמים עד כמה כוחה של הכתיבה הוא עצמתי בפתרון קונפליקטים. האפשרות לכתוב על סיטואציות בצורה יצירתית, לנתח אותן וליצור פתרונות לא פחות יצירתיים מתאפשרת רק כאשר אתם  לומדים לשחרר את הכתיבה באמת… ובאמצעותה, גם את עצמכם.

חשבתם פעם שאתם גיבורים של סיפורים? לא? דווקא כן.

זוכרים שאנחנו עדיין מדברים על כתיבה יצירתית?  לכן בקורס הנפלא הזה תלמדו גם  את היסודות לכתיבה סצנה מרתקת על עצמכם שלא תותיר אתכם אדישים, כן סצנה כזו שכאילו נלקחה מתוך
רומן, ספר מתח, פעולה או כל ספר עלילתי אחר.  

והיות שאחת המשימות החשובות של כתיבה יוצרת מציאות היא לשנות את המציאות,  נצא יחד  
ל"מסע הגיבור " שלכם כדי ליצור שינוי  מסע שבו אתם תהיו גיבורי הסיפור של עצמכם… מסע שבו תצטרכו להחליט איזה גיבורים אתם …  האם אתם הגיבורים המושלמים שאף אחד לא יכול לעמוד בסטנדרטים שלהם? או אולי הגיבורים האמיצים בעל כורחם, האנטי גיבורים ? ולא …זה ממש לא פשוט… כגיבורי הסיפור של עצמכם תצטרכו לעבור תהליך כלשהו…

ולאן אתם רוצים להגיע?  האם אתם צריכים  ללמוד משהו?  להשיג משהו? לפתור בעיה כלשהי? לעבור שינוי כלשהו?  לצאת למסע מרתק?  לחפש ולמצוא משהו שאבד לכם?  להתגבר על פחד או איום כלשהו?  לנצח או להפסיד בתחרות ? במאבק ?  נמפה את היריבים והמכשולים שעומדים בדרככם ובמקביל את כל מי ומה שיכול לפעול לטובתכם בסיפור. נדייק את חלקי הסיפור שלכם שקשורים לבעיה המסוימת שתעלו ונשכתב את חלקי הסיפור הללו מחדש. נשחרר את הסיפור הפנימי המעכב שלכם ונצעד לקראת  מציאות חדשה…ככה כתיבה מעצימה!!!!  מסע הגיבור הוא המשימה הארוכה ביותר בקורס – כאן תתבקשו לכתוב על עצמכם על פי משימות מוגדרות מראש – סיפור ב17 פרקים ( עד 17,000 מילים). 

זה הזמן לאפיין גם את דמויות המשנה, אבל לא רק, מגיע לכם  ללמוד לכתוב על עצמכם עוד סיפורים בווריאציות שונות

דמיינו לעצמכם שאתם כותבים על עצמכם סיפור כאילו אתם אדם אחר.  אתם בוחרים לעצמכם דמות,
מתוך שלל דמויות וארכיטיפים שתתוודעו אליהם במסגרת הקורס,  ותיכנסו אל תוך הדמות.  תבחרו לה קונפליקט, תתמודדו איתו ותמצאו לה פתרון.  כן, זה עונג גדול. לא פחות עונג זה גם לכתוב על עצמכם סיפור מתח קצר, שבו תשלבו תפניות בעלילה, או סיפור קצר שבו תהפכו לגיבורים שהגיעו לתקופה היסטורית בעבר או לתקופה כלשהי בעתיד. לאחר שתתנסו בכל אלו תבינו איך אפשר לפרוץ מחסומים ולחלץ את עצמכם מתקיעויות. ותהיו מוכנים ליצירת המציאות החדשה שלכם!

האם  תהיה לי תשתית לכתיבת ספר אישי לקהל הרחב לאחר הקורס?  

ברור. אבל רק לאחר שתשנו לעצמכם באמת את המציאות.
ורק לאחר שתעברו את התהליך עם עצמכם, ותערכו את עצמכם – במיוחד לקהל הרחב.

כי כמו שכבר אמרתי,  מה שתכתבו עבור עצמכם יהיה שונה ממה שתרצו  שאחרים יקראו.  

כמה מילים על עצמי

נעים להכיר, ענת אומנסקי

עורכת ספרותית ועורכת תוכן במגוון ז'אנרים: סיפורי חיים, פרוזה, רומנים היסטוריים, סיפורי מתח הרפתקאות ושירה.  מייסדת בית הספר של הוצאה לאור, ליתם ומנחת סדנאות כתיבה
וכן, בין כל אלו גם כותבת סיפורים לילדים ( 56 ספרי ילדים).
אם אתם מחפשים אחר כלים שיאפשרו לכם להגשים את יעדיכם ולצעוד אל עבר המטרה, מטפלים או אנשי חינוך המבקשים לצוות לצידם כלים טיפוליים חדשים, אתם מוזמנים לעיין בתכני סדנאות הכתיבה שלי כאן המספרים על כתיבה יוצרת מציאות וכן על סדנאות נוספות שקצרה היריעה מלפרטן.

    הרשמה לניוזלטר

    !זמן מעולה להרשם לניוזלטר שלנו
    .הישארו מעודכנים בתכנים של כל הערוצים

    עקבו אחרינו

    0 תגובות