אתגר במדבר: מסלול הרפתקני במכתש רמון

“סובב מכתש רמון” הוא אחד המסלולים האתגריים שקיימים כיום בישראל. אם גם אתם נמנים על חובבי המדבר, אוהבים את המרחבים האינסופיים, השקט, המפגש הספונטני עם בעלי חיים אמיצים הגרים שם, הפרחים המציצים מתחת לסלעים והשמיים זרועי הכוכבים, הטיול הזה בשבילכם.

צילום באדיבות “סברס ציוד טיולים”

המכתש הענק

מכתש רמון הוא המכתש האירוזי הגדול בעולם. הוא אחד מתוך 5 בארץ, ומתוך 8 כאלה בעולם כולו, כולם במזרח התיכון.  המכתש נוצר בתהליך ארוך ומורכב שלקח מיליוני שנים.
כדי להסביר את התהליך דמיינו לעצמכם קרמבו.
בקרמבו יש את השכבה הקשה של השוקולד ומתחתיה את השכבה הרכה של הקצפת. כך היה נראה מכתש רמון לפני כ-85 מיליון שנה – הר שבחלקו הפנימי שכבה של אבן חול רכה ומעליה “כיסוי” של אבן גיר קשה.
באותה התקופה אזור המכתש היה מוצף בים וראש ההר בלט מעל פני השטח כמו אי, המים שהכו בראשו הקמור ופגעי מזג האוויר גדעו את ראש ההר (כאן אתם יכולים לקחת ביס מהקרמבו) וחדרו אל השכבות הרכות.
תהליך זה קרה שוב כאשר הצפה ימית נוספת “סתמה” את ההר בסלעי משקע ימיים כמו גיר וקירטון. לאחר נסיגת הים, החלו נחלים לפלס את דרכם וליישר את פני השטח, תוך גדיעה נוספת של ראש ההר.
עם ההרמה של רמת הנגב יחד עם השקיעה של בקע הערבה, ניקז נחל רמון את תוכן האבן הרכה לכיוון ים המלח וכך נוצרה “אמבטיה ריקה” שהיא המכתש אותו אתם יכולים לראות היום.

עכשיו אתם יכולים ללקק את הקצפת והרי לכם מכתש פרטי משלכם.

שריד מתקופת המים במכתש רמון. צילום באדיבות “סברס ציוד טיולים”

הכנה לטיול

סובב מכתש רמון הוא טיול קשוח כמו שטרק אמיתי צריך להיות. השביל סומן לפני פחות משנה ע”י הרט”ג בצבע הסגול. הוא מאחד שבילים שהיו מסומנים בעבר עם שבילים בתוליים, לטרק אחד  שמקיף את המכתש.  אורכו הכולל הוא כ-115 ק”מ והוא נחלק ל-8 מקטעים עפ”י חניונים. אפשר לעשות את הטרק גם בחמישה ימים אם מחברים מקטעים אך צריך לקחת בחשבון שהדבר דורש הליכה של כ25 ק”מ ביום,  כלומר הליכה של שעות רבות, בקצב מהיר עם עצירות מואטות. למנוסים ולפחות מנוסים במקצבי הליכה מסוג זה, הדבר עלול לגרום לבעיות רפואיות שונות: שלפוחיות ברגלים, כאבי ברכיים, קרסוליים, וכו’. מומלץ להצטייד בכל הציוד הרפואי שיעזור לכם להשלים את המסע.
בנוסף, מומלץ להיעזר באיש לוגיסטיקה שיעביר את ציוד הלילה ממקום למקום כדי להקל במשקל וללכת יותר מהר.

העונה המומלצת למסלול זה היא החורף (בתנאי שאין שיטפונות – יש לבדוק מראש), או במקסימום תחילת האביב. יש לזכור שבימים הטמפרטורות מאוד נוחות להליכה, אך בלילות מאוד מאוד קר. יש להצטייד באוהל, שק שינה, וביגוד תרמי. כמו כן בחורף שעות אור מועטות ולכן יש להזדרז בהליכה במסלול.

מטייל במכתש רמון. צילום:shutterstock

לטיול יצאנו – מסלול הטיול מחניון לחניון

לפניכם מקטעי המסלול המלא, כמובן שניתן לבצע פירוק והרכבה ולבצע את המקטעים שמתאימים לכם בהתאם ללוח הזמנים:

1.הקטע הראשון מתחיל בהר הגמל במצפה רמון, שם תחזו בתצפית נהדרת על המכתש, יורד לאחד היובלים של נחל ניצנה בדרך נוחה, דרך בור חמת, בור מים בן 3,000 שנה, עד לחניון לילה נחל ניצנה. אורך הקטע כ-13 ק”מ.

2. מחניון לילה נחל ניצנה – חניון לילה בורות לוץ. זהו קטע מעט יותר מאתגר באורך של 16 ק”מ עם עליות וירידות לעבר נחל דורבן. לקראת הסוף יש קטע הליכה מחסיר פעימה על שפת המכתש שמוביל לתצפית קרני רמון – תצפית לזכר אילן רמון וחללי המשלחת של מעבורת החלל קולומביה.

צילום באדיבות “סברס ציוד טיולים”

3. מחניון בורות לוץ חוזרים אל עבר הר רמון ומטפסים לפסגתו. זהו ההר הגבוה ביותר בנגב אשר מגיע לגובה של 1037 מטר מעל פני הים. לאחר הירידה מהפסגה מגיעים אל “מצפה עודד”, שם אפשר לראות בצורה יפיפיה את השכבות הנטויות של המכתש שמעידות על הקימוט שלו. אם תהיו ערניים אולי גם תתקלו בדרך בציור סלע עתיק של שני יעלים. הקטע מסתיים בחניון הר עידו ואורכו כ-12.5 ק”מ.

4. חניון לילה הר עידו ממשיכים לכיוון נחל עודד. בדרך ניתן לעשות עצירה קלה בגב עודד – אם יתמזל מזלכם אולי הוא יהיה מלא. אורך הקטע כ-14 ק”מ.

5. הקטע החמישי הוא הקטע היפה ביותר במסלול. הוא מתחיל בחניון נחל עודד ולאחר כ-2 ק”מ מתחילה עליה תלולה של 200 מטר לזקיף רמון, אחת התצפיות היפות בשביל. לאחר העלייה מגיעה ירידה שוחקת בירכיים והיא קשוחה לא פחות ואפילו יותר מהעלייה. בסיום הירידה ניתן לצפות בהר פיטם היפהפה, הר משורטט צבוע שחור לבן, כתוצאה מסלעי הקירטון והצור שמרכיבים אותו. מכאן ממשיכים ללכת בשטח די מישורי עד “קיר האמוניטים”, קיר מרשים מלא במאובנים ימיים. מסיימים בחניון נקרות. אורך הקטע כ-13 ק”מ.

6. מחניון לילה נקרות פוצחים בהליכה אל נחל נקרות הרחב. הקטע מתחבר לציר הנפט שחוצה את המכתש, בו עובר קצא”א – קו צינור נפט אשקלון-אילת. לאחר מכן, עלייה אל “הר סהרונים” הבולט כסכין מעל פני השטח ממנו נשקף נוף המכתש לכיוון צפון. לאחר הירידה, שבים לנחל נקרות, שהפעם מתחתר כקניון בסלע הגיר ויוצר בו תצורות יפות. הקטע מסתיים בחניון בארות ואורכו 14 ק”מ.

7. המקטע השביעי הוא מסלול קצר של 9.5 ק”מ בלבד אך רווי נופים מרהיבים. מחניון בארות ממשיכים אל עבר גבעת חרוט הנראית מרחוק כפירמידה וממנה נשקף נוף של 360 מעלות אל המכתש. בהמשך הדרך, עלייה אימתנית להר ארדון, 370 מטר עלייה, בסופה מגיעים לפסגה השטוחה של ההר הדומה לשולחן. היום מסתיים בחניון הר ארדון, והירידה מההר לעברו מתונה.

הר ארדון. צילום: shutterstock

8. מחניון לילה הר ארדון עולים במעלה מחמל הקצר אל עבר שפת המכתש. בדרך פוגשים במצד מחמל, אחת מתחנות הדרכים על דרך הבשמים הנבטית (דרך מסחרית שחצתה את הנגב), אשר דרכה הנבטים, עם נוודי קדום, היו משנעים סחורות אל עבר נמל עזה. מכאן ממשיכים על דרך ג’יפים רחבה 25 ק”מ אל מכתש רמון.

“סובב מכתש רמון הוא טרק קשה, מאתגר ומספק לאמיצים שאוהבים את המדבר. למי ש”ילך על זה” צפויה חוויה בלתי נשכחת, תצפיות עוצרות נשימה, ושקט… כמו שיש רק במדבר.

הכתבה מאת סיון דין, מדריכת טיולים. העמוד הרשמי של סיון דין

מומלץ לקרוא גם:

טיול ואגדה בלטרון: מדוע שותקים הנזירים?

טיול סוף שבוע: מסלול קליל וכיפי ליד פלמחים

    הרשמה לניוזלטר

    !זמן מעולה להרשם לניוזלטר שלנו
    .הישארו מעודכנים בתכנים של כל הערוצים

    עקבו אחרינו

    0 תגובות